Projekt 3.D tvornica budućnosti namijenjena je učenicima i nastavnicima u srednjim strukovnim školama za usvajanje novih inventivnih načina stjecanja znanja , kompetencija i novih ishoda učenja iz područja primjene 3.D tehnologije, ICT tehnologije i robotike. Usvojena znanja i kompetencije predstavljaju temeljne pretpostavke za funkcioniranje tvornice u budućnosti.
Projekt je usmjeren na dvije ciljne skupine : nastavnici strukovnih predmeta i praktične nastave i učenici strukovnih škola u području podizanja standarda praktične nastave , inovativnog tehničkog razmišljanja i usvajanja poduzetničkih vještina.
Za nastavnike strukovnih predmeta i praktične nastave planirano je stručno usavršavanje kroz slijedeće aktivnosti/ elemente:
1. Stručno usavršavanje u području modernih ICT tehnologija
1.1. Programiranje na Android platformi / 22 nastavnika /
1.2. Hologrami-princip rada i stvaranje holograma / 22 nastavnika /
2. Stručno usavršavanje iz područja 3.D tehnologije
2.1. Radionica „ 3.D Printer“-princip rada, osnovni dijelovi i praktična primjena / 12 nastavnika /
2.2. Studijski posjet specijaliziranom sajmu „3.D show London2015.“ Praktično upoznavanje sa radom svih tehnologija koje se danas koriste u tom segmentu / 26 nastavnika i stručnih suradnika – partnera u projektu /
2.3. Izrada novog kurikuluma za stručno usavršavanje nezaposlenih osoba na bazi 3.D tehnologije / Specijalist za projektiranje i izradu 3.D predmeta/
Nakon stručnog usavršavanja nastavnici strukovnih škola trebaju usvojena znanja i vještine implementirati i modernizirati postojeće kurikulume iz elektronike, računalstva i robotike te buduće generacije učenika poučavati o novim ishodima učenja iz navedenih područja. Na taj način postojeći kurikulumi iz elektronike, računalstva i robotike postaju moderniji i u skladu sa tehnološkim razvojem što je jedan od osnovnih elemenata općih ciljeva natječaja.
Za učenike strukovnih škola kao drugu ciljnu skupinu planirane su aktivnosti / elementi koji trebaju učenicima pružiti usvajanje novih ishoda učenja vezanih za 3.D tehnologiju, praktičnu primjenu robotike, poticanje inovativnih načina razmišljanja i usvajanje poduzetničkih vještina .
Planirani ishodi učenja:
Učenik će istražiti uvjete primjene rovera u specijalnim uvjetima/ minska polja, područja koja su pogođena prirodnim katastrofama, nedostupni arheološki lokaliteti, objekti zahvaćeni požarom i slično /
Učenik će istražiti svjetska dostignuća u izradi specijalnih vozila-rovera
Učenik će osmisliti osnovni inovativni dizajn rovera za specijalne namjene.
Učenik će izraditi tehničku dokumentaciju za specijalno vozilo-rover
Učenik će napraviti elemente za rover u elektronskom obliku primjenom 3.D programa za projektiranje.
Učenik će projektirane dijelove izraditi na 3.D printeru
Učenik će proizvedene dijelove sa 3.D printera složiti prema tehničkoj dokumentaciji u složeni proizvod-rover za specijalne namjene
Učenik će obradom aluminijskih cijevi i plastičnih dijelova napraviti planirani proizvod-rover za specijalne namjene
Učenik će se koristiti gotovim algoritmom i programom te izrađivati vlastite za efikasno upravljanje robotiziranim vozilom pomoću računala.
Učenik će razlikovati robotske sustave, podsustave i elemente i njihovu funkcionalnu povezanost.
Učenik će primijeniti mikrokontroler za upravljanje robotiziranim vozilom
Učenik će ispitati ispravnost sustava i podsustava ugrađenih na robotsko vozilo, prikupiti podatke o radu sustava te na temelju toga donositi zaključke o njegovim mogućem poboljšanju.
Ishodi učenja usklađeni prema: Nacionalnom okvirnom kurikulumu i Zakonu o hrvatskom kvalifikacijskom okviru.
Modernizacija kurikuluma Praktične nastave omogućiti će učenicima uspješnu izradu glavnog praktičnog rezultata: rovera- specijalnog robotskog vozila koji će moći samostalno obavljati slijedeće aktivnosti: ispitivanje minskih polja, istraživanje arheoloških nalazišta, gašenje požara i sličnih aktivnosti gdje postoji opasnost za ljude .Kako bi povećali atraktivnost projekta i dodatno motivirali učenike i mentore rover će biti osmišljen i izrađen na bazi rovera koji su istraživali Mjesečevu površinu, a to znači da će upravljanje roverom biti bežičnim putem i bit će energetski neovisan jer će koristiti solarni sustav napajanja. Na taj način će se učenici upoznati i sa tehnologijom i robotiziranim vozilima osmišljenih za specijalne namjene. U tijeku jednogodišnje realizacije projekta, ekipe učenika i mentora trebaju od istih sastavnih elemenata projektirati i izraditi osnovnu verziju rovera koja treba imati: bežični sustav upravljanja, četiri kotača, solarni sustav za napajanje, kameru i minimalno tri različita senzora.
Metode praktičnog rada učenika usmjerena je na razumijevanje tehnike , tehnologije i važnosti proizvodnje, poduzetništva i rada kao uvjet opstanka i održivog razvoja. Znanja , vještine i stavovi koje je učenik usvoji izvodeći praktični rad- rover za specijalne namjene ostaje ugrađen u učeničku osobnost kao iskustvo u radu, dulje se pamti, motivira i postaju dobar temelj za cjeloživotno učenje.
Nakon završetka projekta svaka naredna generacija učenika treba nadograditi i usavršavati robotizirano vozilo. Na taj način osiguravamo održivost projekta u procesu realizacije kurikuluma. Praktične nastave tijekom narednih godina. Usvojene ishode učenja u ostalim stručnim predmetima tijekom godina ugrađujemo u razvoj rover kao specijaliziranog vozila. Ovim inovativnim načinom razmišljanja i primjenom stečenih znanja u praksi možda tijekom godina proizvedemo i vozilo za aktivnosti na Mjesecu, jer to je buduća velika gospodarska grana u Svijetu koja se polako treba uvoditi u školski sustav. Planirani elementi i usvajanje novih ishoda učenja iz elektronike, robotike, programiranja i obnovljivih izvora energije su temeljne pretpostavke za povećanu konkurentnost učenika na tržištu rada nakon završetka strukovnog obrazovanja.
Planirane aktivnosti/ elementi:
1. Formiranje učeničkog tima od 5 učenika i dva mentora
2. Istraživanje prostora i objekata u kojima postoji opasnost za ljude a okružuju nas: minska polja, nova nedostupna arheološka nalazišta, gašenje požara, ispitivanje područja koja su pogođena prirodnim katastrofama i slično.
3. Projektiranje i izrada specijalnog robotiziranog vozila – rovera za istraživanje opasnih i nedostupnih područja primjenom 3.D tehnologije. Osnovni zadatak je u okviru Praktične nastave proizvesti rover primjenom 3.D tehnologije, a to znači da minimalno 30% dijelova rovera treba biti proizvedeno na 3.D printeru. Izrada ili proizvodnja dijelova za rover na 3.D printeru je na neki način temelj nove industrijske proizvodnje-tvornica budućnosti, a u 5 srednjih škola će ta mogućnost proizvodnje i biti u stvarnoj funkciji. U budućnosti sva oprema i dijelovi potrebni za neko vozilo ili uređaj biti će proizvedeni ili isprintani na mjestu gdje je nastao kvar i treba samo ugraditi zamjenski modul ili dio. Drugim riječima za rezervni dio nekog stroja će trebati samo 3.D printer i dizajn elementa u elektronskom obliku.
4. Ljetna škola „3.D tehnologija“ –ljetna škola se sastoji od 4 radionice :
- Radionica za 3.D modeliranje
- Radionica 3.D printer i tehnologija printanja u prostoru
- Radionica inventivnog i kreativnog razmišljanja i stvaranja
- Radionica za stjecanje poduzetničkih vještina i stvaranje virtualne tvrtke
Projekt „ 3.D tvornica budućnosti“ je na određeni način nastavak IPA projekta SOELA-solarni električni automobil koji je završio 2013. Godine. Partneri i u ovom projektu su Sisačko-moslavačka županija, Strukovna škola Velika Gorica, Tehnička škola Kutina, Elektrotehnička i prometna škola Osijek i Strukovna škola Vice Vlatkovića Zadar, HZZ- Područni ured Sisak
Ovih pet strukovnih škola uspješno su i u potpunosti realizirale vrlo zahtjevni i složeni projekt SOELA. Prvi smo u ovom dijelu Europske unije izradili prave solarne automobile u okviru praktične nastave učenika od projektiranja pa sve do sastavljanja zadanih elemenata. Izrađeni solarni automobili uspješno su prezentirani javnosti kroz 1. Utrku solarnih automobila u Sisku 2013. godine.
Veliko iskustvo u izradi solarnih vozila i stručnost nastavnika strukovnih predmeta i praktične nastave su sigurna garancija da će sve strukovne škole-partneri kvalitetno realizirati sve aktivnosti projekta 3.D tvornica budućnosti te uspješno prenijeti na učenike nove ishode učenja i ostvariti ciljeve projekta.
Zaključak:
Realizacijom projekta stručno će se educirati 22 nastavnika iz 5 strukovnih škola iz područja 3.D tehnologije, programiranje na Android platformi, stvaranje i prikaz holograma i tako povećati stručne kompetencije nastavnika.
Povećati kompetencije i motiviranost 25 učenika modernizacijom kurikuluma stručne prakse kroz izradu robotiziranog vozila-rover za specijalne namjene
Izrada novog kurikuluma za stručno osposobljavanje nezaposlenih osoba iz područja 3.D tehnologije
Opremanje škole modernom opremom:
Profesionalni 3.D printer većih dimenzija printanja..1 komad 3D. skener
Manji građevinski radovi na uređenju i opremanju specijalizirane učionice
Didaktički 3.D printer u kit-formi………………………….5 komada
Komplet za izradu rovera…………………………………5 komada
Tablet računala……………………………………………6 komada
Autor projekta : Stevče Arsoski, ing.el.
Sisak, lipanj 2014.
Ravnatelj:
Davor Malović, dipl.ing.
« Srpanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |